Za każdym razem, gdy ktoś pyta mnie, czy warto tworzyć aplikacje na rynek polski, które następnie będą sprzedawane w [mark]Windows Store[/mark] odpowiadam, że w większości przypadków jest to nieopłacalne. Polacy mają dosyć specyficzne podejście do zakupu aplikacji mobilnych i ich oceny. Najlepiej, aby aplikacja była bezpłatna i bez reklam.

Zastanawiam się, ile razy widzieliście następujący komentarz:

[box][quote]…aplikacja super, ale są reklamy…[/quote][/box]

No i oczywiście zaniżona ocena…

Dość dawno temu przetestowałem model biznesowy polegający na umieszczaniu reklam w aplikacji. Działa on tylko w stosunku do niektórych aplikacji – tych, z którymi użytkownicy spędzają sporo czasu. W sumie są to przede wszystkim gry. W innych przypadkach nie sprawdza on się totalnie.

Innym modelem jest sprzedaż aplikacji. Kilka tygodni temu postanowiłem go przetestować. W trakcie konferencji 4Developers prowadziłem wykład Mój pierwszy milion, czyli jak zarabiać na aplikacjach mobilnych. Chcąc uwiarygodnić dane postanowiłem rozpocząć sprzedaż na rynku polskim.

Wybór padł na Kursy Walut, aplikację ściągniętą dotychczas ponad [mark]30 000 razy[/mark], ocenioną przez ponad [mark]1000 osób[/mark], ze średnią oceną powyżej 4,5. Cena została ustalona na poziomie minimalnym 0,99 $ (3,49 zł). Aplikacja od samego początku była prezentowana jako jedna z najlepszych płatnych aplikacji. W swojej kategorii była na pierwszym miejscu. Patrząc natomiast na wszystkie aplikacje – była ona trzecia.

Wyniki testu przedstawia wykres – ten gwałtowny spadek ilości ściągnięć to okres, w którym aplikacja była płatna. Przez cały okres testu, [mark]aplikacja została kupiona przez 3 osoby[/mark]. Średnia ilość ściągnięć spadła ze 100 do 0.

Jeśli macie jakieś wątpliwości, czy warto inwestować swój czas w tworzenie płatnych aplikacji na rynek polski, zapraszam do dyskusji.